De intussen legendarische experimenten van Mentos-snoepjes en Cola-frisdrank, bleken de voorbije maanden een voltreffer op internet. Voor wie het oorspronkelijke filmpje niet kent: twee, met witte jassen uitgedoste, heren tonen aan dat u met behulp van enkele Mentos-muntjes en een fles Cola, een hoge fontein tot stand brengt.
Op internet werd het filmpje (of hier)miljoenen keren aangeklikt. Maar ook daarbuiten deed het veel stof opwaaien. In talloze kranten en tijdschriften verschenen verhalen over de impact van het filmpje. De totale waarde qua media-aandacht voor Perfetti Van Melle, de producent van Mentos, wordt door het vakblad Advertising Age intussen op zo’n honderd miljoen dollar ingeschat. De producent maakte dankbaar gebruik van de hype en organiseerde zelf heuse Mentos Geyser-wedstrijden op internet , waardoor er diverse varianten bleven opduiken.
Onlangs viel het filmpje ook in de prijzen, al gebeurde dat eerder onrechtstreeks. Advertising Age koos onlangs ‘de consument’ uit als ‘reclame-maker van het jaar’. Bij die keuze gold het Mentos-filmpje als belangrijkste illustratie van de huidige impact van die consument als reclamemaker. Opmerkelijk is echter dat het oorspronkelijke Mentos-Cola-experiment aanvankelijk niet eens op de populaire videosite YouTube te bewonderen viel. Al staat het filmpje, waar het allemaal om te doen was, intussen wel op YouTube.