Welke filmpjes waren het meest spraakmakend het voorbije jaar op YouTube? Ik zou er wel honderden kunnen uitkiezen. Maar hou het op deze bescheiden top 3:
1.) Clinton versus Obama - Vote different
Een vrouw met een hamer rent door de gangen terwijl vele zombies kijken naar het sterk uitvergrote hoofd van Hillary Clinton op een enorm tv-scherm. Met een boog gooit de vrouw - het Obama-logo op haar buik - het stuk gereedschap naar het scherm. Het beeld van Clinton explodeert.
Dan verschijnt de zin: 'Op 14 januari beginnen de Democratische voorverkiezingen en zul je zien waarom 2008 niet zal zijn zoals 1984.' Dat jaartal is een verwijzing naar de roman 1984, waarin een geheimzinnige leider de samenleving volledig controleert.
Obama zelf zat naar verluidt niet achter het spraakmakende filmpje. Hij zat er zelfs verveeld mee. Maar het is nu eenmaal het lot van de hedendaagse presidentskandidaat. Kandidaten omarmen internet omdat ze er snel veel geld mee kunnen verzamelen. Het is ook handig om mensen te mobiliseren. Maar het web heeft ook een belangrijk nadeel: kandidaten zijn niet meer als enige eigenaar van hun boodschap en kunnen de informatiestroom al lang niet meer beheersen.
2.) Dove - Evolution
Akkoord: het filmpje op zich is misschien al ouder dan een jaar. Maar toch liep het vooral in 2007 in de kijker. De parodieën op het filmpje zijn al niet meer te tellen. En intussen won de campagne toch ook de Grand Prix Film op het internationale reclamefestival in Cannes.
Dove Evolution geeft vooral een ontluisterend beeld van wat er vandaag allemaal mogelijk is (en ook gebeurt) met digitale fotobewerking.
Van bekende Hollywood-sterren zie je namelijk slechts twee soorten foto's. Er zijn de paparazzifoto's, die meestal ongemerkt tot stand komen. En anderzijds heb je de foto's die in een studio-omgeving zijn genomen. Maar die worden nagenoeg altijd digitaal herwerkt. Al is het soms iets te drastisch. Zo had actrice Kate Winslet geklaagd over haar foto op de cover van GQ. Het beeld was, volgens Winslet, zodanig bewerkt, dat haar benen op papier ongeveer één derde dunner waren dan in werkelijkheid.
3.) Paris bij David Letterman
Eigenlijk kan een YouTube top 3 onmogelijk zonder Paris en Britney. De compleet foute intro van Britney Spears op de MTV Awards had ik al eens gebracht op deze blog. Maar even opmerkelijk vond ik het genante bezoekje van Paris Hilton bij de Amerikaanse talkshow presentator David Letterman.
Het hilarische gesprek, dat nochtans redelijk onschuldig begint, kwam er kort na Paris uit de gevangenis was ontslagen. Paris wilde vooral haar nieuwe merchandising producten pitchen ('clothing line, movie and perfume'), maar dat viel zwaar tegen. Ze kreeg in tegenstelling daarvan haar spreekwoordelijke 15 minutes of shame.
Letterman was naar verluidt 'not amused' met het feit dat Paris een exclusief had gegegeven aan het concurrerende CNN.