Friday, May 2, 2008

Ze scoren uit het Oosten



Een Europees staalbedrijf dat werd overgenomen door Tata. Het Amerikaanse IBM dat zijn computerafdeling doorsluist naar het Chinese Lenovo. Brazilianen die de eerste viool spelen bij Inbev. Of een Russische oliemagnaat die de koers bepaalt bij voetbalclub Chelsea. Allemaal geen toeval, meent Antoine van Agtmael in zijn boek ‘De Nieuwe Multinationals’. “De rollen worden omgedraaid. Deze eeuw is die van de opkomende markten. En die komen doorgaans uit het Oosten”

Ik interviewde van Agtmael de voorbije zomer voor een artikel ('Ze kwamen uit het Oosten') en gisterenavond laat, toen ik op televisie de halve UEFA-cup finale zag tussen Zenit Sint-Petersburg - Bayern München, moet ik er aan terug denken.

Zenit is qua voetbal absoluut een nieuwe multinational. Het had de 4-0-overwinnning niet gestolen, maar won op eigen kracht, met een mengeling van plaatselijk talent, één Belg (al deed die gisteren niet mee) wat exotische voetballers en een Nederlandse coach. Een geheel dat sterk genoeg bleek om met het Duitse Bayern de vloer aan te vegen.