Tell the truth, tell it all, tell it early and do it yourself’. De oneliner is zo beroemd omdat hij eigenlijk alles weergeeft waar het in crisiscommunicatie om draait. Al blijkt het in de praktijk voor velen verdomd moeilijk om deze raad te volgen. Dat was voor ex-Miss België Daisy Van Cauwenbergh, en haar echtgenoot, niet anders.
CSS en Telco, de twee Zaventemse ICT-bedrijven van de man van Van Cauwenbergh, stonden op het punt de boeken neer te leggen. De ex-Miss contacteerde naar aanleiding van het nakende failissement dan maar zelf alle media. Met, zo las ik in een krant, de uitdrukkelijke vermelding dat ze beschikbaar was voor interviews. De aanval is de beste verdediging.
Die communicatie-aanpak leek op het eerste zicht nog best verstandig. Al draaide het in de praktijk anders uit. Echtgenoot Huub Fijen kwam op het televisiejournaal bijvoorbeeld wel in beeld, maar zei eigenlijk niets. Terwijl net hij in het oog van de storm stond.
Vervelender was dat, naar aanleiding van de berichtgeving van IT Professional, steeds meer reacties opdoken van lezers, vaak ex-medewerkers en –werknemers. En die user generation liet duidelijk een andere waarheid horen, dan die van Daisy. Er kwamen details naar boven over facturen voor niet-geleverde prestaties, waarmee geld uit CSS en Telco werd weggezogen. Bij Fijen, die beticht werd van gesjoemel, zou een zware verantwoordelijkheid rusten. Allemaal signalen die door de mainstream media gretig werden overgenomen.
Via IT Professional.be