Wednesday, August 6, 2008
Waarom Ryanair geen winst maakt, en SouthWest wel.
Lagekostenmaatschappij Ryanair maakt dit jaar vermoedelijk voor het eerst verlies. SouthWest, zijn collega uit de VS, doet het daarentegen erg goed. De reden voor dit verschil? SouthWest wist een goede deal te bekomen voor zijn brandstof. Ryanair een minder goede.
Niet de klantentevredenheid, de ticketverkoop of marketing bleken dus het verschil te maken, maar het energiebeheer. Ook bij Microsoft, Google, Telenet en bij de Belgacoms van deze wereld zal hun succes in grote mate bepaald worden hoe zij met energie omgaan. Hun eigen energie óf met die van ons.
Neem nu het onderzoek van de BBL bij aanbieders van digitale televisie waaruit blijkt dat de apparatuur van Telenet qua sluimerverbruik zowat twee keer meer zou verbuiken dan die van Belgacom. Ik heb zelf zo’n Telenet-toestel in huis. En wat blijkt: daar staat namelijk geen uit-knop op. Een goeie vriend, eveneens Telenet-klant, lost dit op door elke avond er letterlijk de stekker uit te trekken. En hem elke ochtend weer op te starten.
Het stand-byverbruik van digitale televisie kost, volgens de BBL, een klant van Belgacom TV 24 euro extra per jaar en een klant van Telenet zelfs 44 euro extra per jaar. Als alle gezinnen in ons land digitaal zouden kijken – wat de reclameslogan ‘binnenkort kijken we allemaal digitaal’ alvast beoogt - zou het sluimerverbruik overeenkomen met de volledige productie van de zestig windturbines die momenteel op de Thorntonbank aan de Belgische kust worden gebouwd. Leve de vooruitgang, zou ik zo zeggen.
Ook in de rest van de IT-sector voelt het letterlijk en figuurlijk warm worden onder hun voeten. En sommige hebben zich al gewapend. Je kan van Windows Vista veel zeggen, en ik ben er zeker geen fan van. Maar het nieuwe besturingssysteem gaat wel een stuk efficiënter om met energiebeheer. Een redacteur van Business Week ging onlangs zelf nog een stapje verder. Hij schreef dat de heroïsche strijd tussen Google en Microsoft niet zal worden beslist door wie de beste algoritmes schrijft voor zijn search engine. Of niet zozeer wie de beste diensten op de markt brengt. Vooral hij die het energiebeheer in de reusachtige datacenters het meest efficiënt aanpakt, zal winnen.
Het was ergens aan het begin van de jaren negentig dat de camapgne-adviseur op een whiteboard opschreef waarom zijn kandidaat – Bill Clinton - de Amerikaanse verkiezingen zou winnen, en dus de nieuwe president werd: it’s the economy, stupid. Vijftien jaar later geldt voor technologiebedrijven een gelijkaardige kreet, in een iets aangepaste vorm: It’s the energy, stupid.
Uit IT Pro.