Ik zat deze week drie dagen op het congres Mobile World in Barcelona, de jaarlijkse hoogmis voor de mobiele industrie. Ik schreef enkele nieuwsartikels voor IT Professional, Smart Business Strategies en ook enkele blogs voor De Standaard.
De economische crisis liet zich er ook gelden. Vorig jaar namen er in totaal zowat 55.000 bezoekers deel aan de beurs. Dit jaar zullen dat er ruim 10 procent minder zijn. Ook in kleine dingen laat de crisis zich gelden. Vorig jaar werden de bezoekers op de luchthaven verwelkomd met een infostand en gratis shuttledienst vanaf de luchthaven. Dit jaar moesten de congresgangers zich, wegens gebrek aan sponsors voor dit soort extraatjes, behelpen met taxi (met lange wachtrij) of het openbaar vervoer (dat overvol zat).
Ook inhoudelijk was er een een verandering. Minder mobile advertising, veel minder mobile tv en haast geen mobile adult entertainment. 'Vorig jaar stond ik met mijn stand recht tegenover twee bedrijfjes die bloot op de gsm brachten en dat ook haast live toonden op het congress", vertelde een standhouder in Hall 7. "Dit jaar moet ik het doen met saaie mannen in pak rond mij. En weet je wat? ik vind het zelfs helemaal niet zo erg."