Monday, July 27, 2009
Wat de iPhone en Madonna gemeen hebben
Amper 3% van de wereldwijde gsm-markt halen. Maar tegelijk toch 35% van de winst van de sector binnenrijven. Apple en Blackberry-producent Research in Motion (RIM) kregen het voor elkaar. Het is zowat de opvallendste conclusie van een analistenrapport van Deutsche Bank, dat eerder deze week opdook in The Wall Street Journal.
Het Finse Nokia blijft met ruime voorsprong de grootste gsm-producent ter wereld, maar krijgt klappen in de smartphonemarkt. Ook de andere traditioneel grote spelers moeten ofwel het mes in hun marges zetten om hun marktaandeel te ondersteunen, ofwel produceren ze met verlies zoals het Amerikaanse Motorola.
Het doet me denken aan het korte vraaggesprek dat ik enkele weken had met 'innovatiegoeroe' Kjell Nordström, en dat binnenkort verschijnt in het ICT Jaarboek van Smart Business Strategies.
Nordström (zie foto onder)deelt producten op in twee kampen. Diegene die uitblinken door hun efficiëntie, zoals Ikea, Ryanair en H&M. Voorbeelden van merken die er, volgens hem, in slagen om op een no-nonsensemanier veel waarde te creëren voor relatief weinig geld. Ook Nokia behoort tot die categorie.
Aan de andere kant van het spectrum staan merken zoals iPhone, Absolut Vodka en BMW die alluderen op aantrekkingskracht en beleving. Ook Blackberry hoort daar, volgens mij, bij.
Om zijn stelling uit te leggen, stond Nordström - altijd een beetje een vreemde man geweest - recht en imiteerde hij zijn bezoek aan de supermarkt terwijl hij naar het winkelrek staart. "Je ervaart als klant: zangeres, zangeres, Madonna, zangeres, zangeres. En wat verder in de winkel zie je: smartphone, smartphone, smartphone, iPhone, smartphone, smartphone", meent hij.
Het lijkt me overduidelijk welke strategie van de twee in de smartphonemarkt het best werkt. Diegene dus waarmee je met 3% van de markt maar liefst 35% van de winst kan binnenrijven.