Sunday, December 13, 2009
Go on. Be a Tiger
‘Go on. Be a Tiger’. Het was de slogan die ze bij Accenture steeds gebruikten om hun merk te koppelen aan Tiger Woods. Maar nu de ene minnares na de andere opduikt, wordt ‘Go on. Be a Tiger’ als kreet een beetje ongelukkig. En dus lijkt Accenture te willen breken met de overspelige golfer.
Ik herinner me nog een bezoek twee jaar geleden aan het Accenture filiaal in India. Op de bureaus zag ik geen enkel papieren document liggen en op de computerschermen waren enkel de officiële Accenture screensavers toegestaan met Tiger Woods. Volgens het plaatselijke afdelingshoofd, dat onze rondleiding verzorgde, mochten sommige persoonlijke zaken, zoals familiefoto's in principe wel. Al zag ik ze nergens.
Vermoedelijk zullen de screensavers daar in India intussen ook zijn geband. Op de officiële Accenture website zijn de meest verwijzingen naar Woods alvast verdwenen. Ook een aantal roterende beelden van de golfer in actie zijn van de site gehaald. Televisiespots met Woods verdwenen van televisie.
Accenture had afgelopen jaren nochtans fors ingezet op Tiger Woods als absoluut boegbeeld. Zijn multiculturele uitstraling, keurig imago als family man gaven de doorslag. Plús natuurlijk het feit dat hij een topper was in de golfsport, een sport die goed aansloot bij het imago van Accenture. Je moest al tot Michael Jordan teruggaan tot ze daar in de VS nog over zo’n sporticoon beschikten.
Maar nu het aantal vrouwen, dat zich meldt als voormalige minnares van Woods, letterlijk niet meer op één hand te tellen is, heeft de keurige (ex-)golfer, niet alleen zichzelf en zijn sportcarrière, maar ook zijn sponsor in een moeilijke parket gebracht.