De
voorspellende kracht van Google lijkt wel grenzeloos. Een mooi voorbeeld
zijn de Amerikaanse celebrity's Paris Hilton en Kim Kardashian. Deze laatste
werd eigenlijk alleen beroemd omdat ze de vriendin was van Paris Hilton.
Paris en Kim
presenteerden zich jarenlang als beste vriendinnen. Ze bezochten dezelfde hippe
feestjes en pronkten met dezelfde dure handtassen. Alles liep prima tot
Kardashian een realityshow aangeboden kreeg en haar ster begon te rijzen. Zodat
ze Paris Hilton in de schaduw zette en voortaan zelf op de tabloidcovers
prijkte.
De twee
begonnen langzaam maar zeker uit elkaar te groeien. Ze werden voor het laatst
samen gefotografeerd in februari 2009. De vriendschap eindigde, volgens de Huffington Post, ergens in augustus van hetzelfde jaar.
Hoe weten we dat? Omdat volgens Google Trends (zie onder) in die maand het tij
keerde: voor het eerst gingen meer surfers op zoek naar ‘Kardashian’ (blauwe
lijn) dan naar ‘Hilton’ (rode lijn).
Hierdoor kan
Google vrij acuraat de opbrengst van een bioscoopfilm voorspellen. Concreet: met 94% voorspellen wat de opbrengst van een film zal zijn. Ik mocht het vandaag toelichten in het Radio1-programma Nieuwe Feiten.