Wednesday, September 10, 2008

EepyBird, part 2





EepyBird's post it note experiment from Eepybird on Vimeo.




Hun eerste filmpje, het Mentos-Diet Coke experiment (zie onder), vind ik nog altijd een van de meest legendarische filmpjes die ooit op internet zijn terecht gekomen.
Simpel en geniaal: twee, met witte jassen uitgedoste, heren tonen aan dat u met behulp van enkele Mentos-muntjes en een fles Cola, een hoge fontein tot stand brengt.

Op internet werd het Mentos-filmpje miljoenen keren aangeklikt. Maar ook daarbuiten deed het veel stof opwaaien. De totale waarde qua media-aandacht voor Perfetti Van Melle, de producent van Mentos, wordt door het vakblad Advertising Age intussen op zo’n honderd miljoen dollar ingeschat. De producent maakte dankbaar gebruik van de hype en organiseerde zelf heuse Mentos Geyser-wedstrijden op internet (www.mentosgeysers.com), waardoor er diverse varianten bleven opduiken.

Opmerkelijk is echter dat het oorspronkelijke Mentos-Cola-experiment aanvankelijk niet eens op de populaire videosite YouTube te bewonderen viel. Nu wel.
De opvolger, met post-its, mag er ook best wezen. Komt een beetje traag op gang, maar toch wel goed gevonden. Benieuwd of de impact hetzelfde zal zijn.