'Kijk eens. We kregen dit jaar een nieuwjaarskaart van onze bank. Een kussende sneeuwman' Het was bij een goede vriend van me. Ik hoorde het terloops tijdens een van die eindejaarsbezoeken. Al vonden ze het het tegelijk ook wel vreemd dat net de bankdirecteur een kerskaart stuurde. 'Dat had ie nog nooit gedaan. Ze hebben daar waarschijnlijk wat goed te maken'.
De weg van het vertrouwen is echter nog lang. Er ligt nog een hoop werk. Bijna geen enkel bankdossier in ons land, dat vorig jaar de kop opstak, is opgelost. De tienduizenden personeelsleden van Fortis zitten al weken in het ongewisse, net zoals de klanten van de IJslandse bank Kaupthing.
Als de banken dan echt het vertrouwen willen opkrikken, dan denken ze tegelijk best ook eens aan online banking. Met de regelmaat van de klok steken er berichten op dat internetcriminelen rekeningen hebben gekraakt. Maar als je als journalist die banken belt, krijg je bitter weinig commentaar. Terwijl er bijna 3 miljoen Belgen aan online banking doen, en die mogen heus wel weten wat er mis is.
De reden voor al dat stilzwijgen spreekt voor zich: banken zijn er als de dood voor dat hun klanten hun vertrouwen in internetbankieren verliezen en allemaal terug naar hun kantoor komen. Want die filialen hebben ze intussen allemaal wel afgebouwd.
Misschien toch eens naar Nederland kijken. Daar startten de Nederlandse banken recent met een campagne - 3 x kloppen - om hun klanten te wijzen op de mogelijke gevaren van internetbankieren. De campagne spoort de internetgebruiker aan om bij online transacties drie dingen in het oog te houden: zijn internetbeveiliging, de website van de bank zelf en het verloop van de transacties.
De Belgische banken vonden zo'n gezamenlijke sensibilisatie niet nodig, hebben ze mij indertijd verteld. OK, met wat geluk vind je op hun respectieve websites wat informatie over internetbeveiliging. Maar het blijft allemaal erg versnipperd en vrijblijvend. En liefst zo beperkt mogelijk, lijkt het me wel.
Ik vrees dus dat er, over de ganse lijn, meer zal nodig zijn om het geschonden vertrouwen in banken op te krikken. Wat meer informatie en wat beter communiceren - zeker voor sommige banken - zou al helpen. Een kussende sneeuwman zal het verschil niet maken.