In de thriller/drama 21: Las Vegas (het op ware feiten
gebaseerde verhaal van enkele briljante MIT-studenten die een wetenschappelijk
systeem hebben ontdekt om het Blackjack kaartspel te kraken en zo bakken geld
te verdienen) zit één opvallende scène,
zeg maar de Google scène.
Het gaat om een scène in het begin van de film. Ben, een
jonge wiskundeknobbel, krijgt de kans om een plaats in te nemen in het dream
team, in de plaats van Jimmy. Jimmy stapte eruit omdat hij bij Google ging
werken. "Waarom ging hij bij Google werken als hij met dit systeem
schatrijk kon worden?", vraagt Ben zich af. "Het is Google, geen
supermarkt", antwoord professor Micky Rosa, rol gespeeld door Kevin
Spacey.
De scène zegt alles over de employer branding bij Google.
Maar klopt niet altijd met de realiteit. Er zijn ook minder interessante en
zelfs saaie jobs bij de zoekgigant. Sommige zijn zelfs hoogst onaangenaam.
Bij Google werken namelijk ook mensen die elke dag opnieuw
geconfronteerd worden met de donkerste kanten van de mensheid. Ze spreken nooit
op conferenties en zullen nooit interviews geven. Toch is hun bestaan en werk
cruciaal voor het business model van Google. Je zal maar even wat zoekwoorden
intypen op Google of YouTube en de grootste rotzooi krijgen....
Onlangs sprak iemand (op nieuwssite Buzzfeed) zijn mond
voorbij en vertelde over dit soort van werk. Zijn dagtaak bestond er in om de
ganse dag foto’s en films te bekijken van kinderporno, necrofilie,
onthoofdingen, zelfmoorden, bestialiteit, fetisjisme en andere uitspattingen
die via de diverse Googleproducten worden verspreid. Zo zijn er mensen die de
nachtshift doen op YouTube. Zij krijgen als eerste de Al Qaeda-onthoofdingen te
zien en de nodige kinderporno. Google zelf doet vrij geheimzinnig over dit
team. De buitenwereld weet niet hoe groot het is, alleen dat het de laatste
jaren is uitgebreid.
Ik sprak recent over de aanpak van Google in Radio1, naar
aanleiding van de druk die de Britse overheid internetbedrijven oplegt om meer
te doen tegen extremisme.