Wat als je bedrijf afhangt van één persoon? Het succes van
teams hangt al te vaak af van één persoon. Wat is het Zweedse nationale
voetbalelftal zonder zijn sterspeler, kapitein én enfant terrible Zlatan
Ibrahimovic?
En wat met de Amerikaanse NBA-basketbalster LeBron James?
Toen die in 2010 de Cleveland Cavaliers verliet, verloren ze maar liefst 26
wedstrijden op rij.
Sport en cultuur zijn sectoren waar vaak één persoon een
gigantisch verschil kan maken. Toen de Oekraïense sterdanser Sergei Polunin bij
het Royal Ballet de deur achter zich dichtsloeg, kreeg het balletgezelschap af
te rekenen met een groot verlies aan de kassa.
Ook in het bedrijfsleven kan het verlies van een
sleutelfiguur vernietigende gevolgen hebben. De Britse investeringsgroep
Gartmore verloor op een paar maanden tijd zijn twee beste fondsenmanagers,
waardoor klanten massaal wegliepen. Kort nadien halveerde het aandeel van Gartmore
in waarde. Het bedrijf werd uiteindelijk overgenomen door concurrent Henderson
Global Investors.
Tom Ford-syndroom
Het voorbeeld bij Gartmore lijkt uitzonderlijk, al kan het vertrek van bijvoorbeeld een verkoper of ontwerper een grote impact hebben. Vooral creatieve industrieën hebben hiermee te maken. Toen topontwerper Tom Ford ruim tien jaar geleden het modehuis Gucci verliet, werd gevreesd voor de toekomst van het merk. De vakpers had het over het ‘Tom Ford-syndroom’, een term die sinds dan in de modewereld courant is bij het verlies van een bepaalde sleutelfiguur.
Sterspelers en topontwerpers hebben vaak meer macht dan de
topman van een organisatie. Bedrijven hebben hier vaak geen antwoord op. Al kan
het nastreven van evenwicht in een belangrijk team wel helpen, naast het
inplannen en opleiden van opvolgers.
Het is een artikel dat ik schreef voor Jobat en MARK Magazine,
overigens ingegeven uit ervaring bij een vorige job. En ook omdat ik artikels
over zakelijke of IT-onderwerpen altijd zo toegankelijk mogelijk wil houden.