Thursday, October 23, 2008
De mythe van 'wij betalen u het verschil terug'
De bestaande 'betaal-het-verschil-terug'-garantie, die ketens zoals Vanden Borre hanteren en promoten als u elders hetzelfde product goedkoper vindt, is een marketingtruc met heel veel kleine lettertjes. Dat merkte ik deze week naar aanleiding van een aankoop bij Vanden Borre.
Online mogen veel prijzen dan we stukken goedkoper zijn, de garantie van de keten rijdt dat verschil niet dicht. Al geven ze wel die indruk in hun reclamecampagnes.
In de voorwaarden van Vanden Borre staat bijvoorbeeld letterlijk dat de garantie 'niet geldt op prijzen die online worden geafficheerd'. De groep staat hier niet mee alleen. Ook een concurrent als Krëfel sluit bijvoorbeeld internetwinkels uit. Bij Vanden Borre is het zelfs nog erger. Daar staat zelfs dat de garantie enkel geldt als u 'in een straal van 20 kiljometer' in een fysieke winkel een lagere prijs vindt. Bij Vanden Borre zijn ze duidelijk nog niet erg vertrouwd met de global village.