Saturday, November 21, 2009

De winkelstraat gaat online


E-commerce breekt verder door in België. De online verkoop neemt dit jaar met zowat 15 procent toe. Ook steeds meer gevestigde namen uit ons straatbeeld zetten de stap naar een eigen e-shop. We publiceerden met Smart Business Strategies dat onlang een lijst publiceerde van gevestigde winkels die (eindelijk) ook online beginnen te verkopen. Zo lanceerden flink wat traditi inonele retailnamen zoals Selexion en Eldi, de voorbije maanden een internetwinkel. Ook minder voor de hand liggende spelers zoals Delvaux, bekend van de luxehandtassen, openden een e-shop.

De intrede van de gevestigde namen blijkt overigens een internationale trend. In Nederland trokken bijvoorbeeld recent ketens als Blokker en Leenbakker naar internet. En na H&M, Esprit en Mexx zet nu ook de winkelketen Zara haar volledige collectie online in een webshop. Toch is de weg nog lang, want in België zijn er intussen ongeveer 5.000 e-shops actief. In Nederland gaat het intussen om een aantal van 20.000.