Monday, February 15, 2010

Is Chatroulette de nieuwe Facebook?






Volgens de ene de nieuwste online hype sinds Facebbok. Volgens mij is ChatRoulette, het online netwerk van een 17-jarige Russische student eerder een freakshow. ChatRoulette laat gebruikers toe willekeurig videocontact te maken met vreemden. Zoals de naam het duidelijk maakt wil de site mensen aan elkaar voorstellen die niets over elkaar weten en kijken wat dan gebeurt...

Na te zijn ingelogd krijgen gebruikers via hun webcam een willekeurige andere gebruiker te zien. Ze kunnen met die persoon chatten of gewoon op ‘next' klikken, waarna andere mensen tevoorschijn komen. Een webpalet van vreemde en wonderbaarlijke deelnemers - velen onder hen naakt- hebben de site in een handomdraai omgetoverd tot een globale freakshow.

Een nieuwe Facebook wordt Chatroulette niet. Daarvoor is hij te weird, maar hij bevestigt wel de opmars van cideoconferencing en video chat in het bijzonder. Want intussen heeft menige laptop een ingebouwde camera. Ondertussen is ChatRoulette uitgegroeid tot een megahit. Meer dan 20.000 gebruikers loggen dagelijks in; de site draait op 7 high-end servers die in Duitsland worden gehuurd. De site, die vorig jaar werd gelanceerd met zo'n 300 gebruikers, ging pas goed van start toen hij werd vermeld in het het New York Magazine en op zender ABC.

De ervaring van blogger Jason Kottke schreef over zijn ChatRoulette-ervaring wil ik jullie niet onthouden: "Ik zag verschillende mensen drinken, mannen die me onmiddellijk van het scherm haalden toen ze zagen dat ik geen vrouw was, meisjes die afhaakten toen ze me zagen en duidelijk aangaven dat mijn uiterlijk een afknapper was, drie koppels die het met elkaar deden en 11 'erect penises'"

WVi/Express