Monday, June 10, 2013

Google voorspelt zowel einde vriendschap als opbrengst film



De voorspellende kracht van Google lijkt wel grenzeloos. Een mooi voorbeeld zijn de Amerikaanse celebrity's Paris Hilton en Kim Kardashian. Deze laatste werd eigenlijk alleen beroemd omdat ze de vriendin was van Paris Hilton.   

Paris en Kim presenteerden zich jarenlang als beste vriendinnen. Ze bezochten dezelfde hippe feestjes en pronkten met  dezelfde dure handtassen. Alles liep prima tot Kardashian een realityshow aangeboden kreeg en haar ster begon te rijzen. Zodat ze Paris Hilton in de schaduw zette en voortaan zelf op de tabloidcovers prijkte.

De twee begonnen langzaam maar zeker uit elkaar te groeien. Ze werden voor het laatst samen gefotografeerd in februari 2009. De vriendschap eindigde, volgens de Huffington Postergens in augustus van hetzelfde jaar. Hoe weten we dat? Omdat volgens Google Trends (zie onder) in die maand het tij keerde: voor het eerst gingen meer surfers op zoek naar ‘Kardashian’ (blauwe lijn) dan naar ‘Hilton’ (rode lijn).



Hierdoor kan Google vrij acuraat de opbrengst van een bioscoopfilm voorspellen. Concreet: met 94% voorspellen wat de opbrengst van een film zal zijn. Ik mocht het vandaag toelichten in het Radio1-programma Nieuwe Feiten