Sunday, November 18, 2007

De kansen van Hillary



Nog nooit zijn de verkiezingen in de VS al één jaar op voorhand zo spannend geweest. Zowel bij de Republikeinen en de Democraten is alles nog mogelijk. Dat bevestigde vorige week ook een Franse correspondent. Hij nam ook deel aan de perstrip van IBM, en schreef voor de Franse krant La Tribune. Mijn pronostiek is dat het een strijd wordt tussen Rudy Giuliani enerzijds en Hillary Clinton anderzijds.

Maar nu ik vorige week op een baskatball wedstrijd van de plaatselijke Hawks een groepje vrouwen bezig hoorde, die zich de rij achter mij bevonden, twijfel ik over haar kansen. Hillary doet het niet goed in het Zuiden van de VS, dat is alom geweten. Ze komt nog teveel over als de notiore advocate. Ook bij de Amerikaanse vrouwen, merkte ik op, werpt ze vaak weerstand op. Eén vrouw zou, zo hoorde ik achter mij, bij de Democratische voorselectie voor John Edwards stemmen. 'I like his haircut', klonkt het.