Tuesday, November 13, 2007

Wie hebben wij overgenomen, zegt u?

De consolidatie in de IT-sector gaat verder. Oracle jaagt op BEA, SAP lijfde Business Objects in en ook Microsoft zet zijn opmars verder. Laatste zet is IBM dat Cognos overneemt. Waarmee ik meteen het rijtje van de Big Four heb afgelopen.

Soms heb ik wel de indruk dat bedrijven 'too big' worden. Toen ik deze week in het Amerikaanse Atlanta deelnemde aan een persmeeting van ISS (een ander bedrijf dat IBM twee jaar geleden inlijfde) rolde het persbericht van Cognos in mijn mailbox. Maar bij IBM viel men uit de lucht.

Het bleek om een overname te gaan die zich in de 'software' afdeling van IBM bevond, terwijl ik vrolijk mee was met de 'services' afdeling. 'Wie hebben wij overgenomen, zegt u?', was de eerste reactie van de plaatselijke communicatieverantwoordelijke. Om vervolgens de volgende presentatie aan te kondigen. Van de services groep wel te verstaan. Want wat die jongens van software uitspoken, hebben wij geen uitstaans.