Friday, February 29, 2008

Alles moet weg



Het moet intussen anderhalf jaar geleden zijn dat ik op een late zomeravond in een Antwerps kasteel de online marketing specialist Joseph Jaffe interviewde. De man was en is bekend van zijn boek 'Life after the 30 second spot en uitgenodigd door het agency These Days. Hierin voorspelde hij het einde van de televisiespot, zoals we hem kennen. Bedrijven zullen meer en meer online actief moeten zijn en het idee van linaire media van zich af moeten zetten. Een leuk interview en een fijne knul, vond ik toen. Al was het intussen na de lunch daar in dat kasteel wel al bijna middernacht geworden. En op zulk tijdstip ben ik geneigd om mensen al sneller fijn te vinden...

Ik moest deze morgen aan Joseph terugdenken toen ik op de autoradio reclame hoorde voor de zoveelste weggeefshow op VTM met Koen Wauters in de hoofdrol. Het programma gaat vanavond van start op de commerciële zender. Niks nieuws onder de zon, behalve dat het programma een onderdeel ‘Win het reclameblok’! bevat. "Eén iemand uit het publiek speelt op vrijdagavond totaal onverwacht dit spel. Alles van A tot Z wat eerder op TV te zien was in het speciale ‘Alles Moet Weg’-reclameblok mag de deur uit", lees ik in het persbericht.

Hopelijk voor de ene man of vrouw uit het publiek bestaat dat reclameblok vanavond niet enkel uit de onvermidelijke waspoeders, luiers, shampoo of kattenvoeding. En - zonder àl te pessimistisch te zijn - het autosalon is ook al voorbij. Maar toegegeven: via dit concept wordt de reclamespot toch nog maar even nieuw leven in geblazen. Vraag is alleen: voor hoelang nog. Als ik Joseph innertijd mocht geloven is de patiënt niet terminaal ziek, al blijft zijn toestand kritiek.