Thursday, April 10, 2008

De duurste Web analytics software ter wereld


De goedkoopste software voor Web analyse kent u waarschijnlijk al. Dat is Google Analytics. Kost helemaal niks. Ook met Indextools, afkomstig van een bedrijf uit Hongarije en intussen ingerekend door Yahoo, zou u nog vrij goedkoop wegraken. Aan aankoop welteverstaan. Want uiteraard heb je nog mensen nodig om alles aan de praat te krijgen.

Sinds vorige vrijdag ken ik ook de duurste tool voorWeb analytics. Dat is Visual Sciences, dat sinds kort is overgenomen door Omniture. Dat weet ik, omdat ik vorige week een presentatie bijwoonde van Eric T. Peterson, een of andere goeroe in de materie. De man had de bouade tijdens zijn speech laten vallen. Alleen had ik de naam van het betreffende bedrijf niet goed begrepen en dus ook niet genoteerd.

Gelukkig kon ik dat tijdens de Vraag en Antwoord-sessie nog te weten komen. Ik herinnerde hem er nog eens extra aan dat ik journalist was. En altijd een ‘hot quote’ kon gebruiken. Waarna hij een beetje rood opliep, rond de pot begon te draaien, maar toch sportief genoeg was om de naam Omniture te laten vallen. Een half miljoen tot een miljoen dollar zou het kosten om deze Webtoepassing in zijn geheel te implementeren, vertelde hij. Uiteraard bedragen die alleen bestemd is voor heel grote websites of –projecten.

De prijs voor Omniture bleek overigens recht evenredig met het pakeerticket dat ik die vrijdag moest betalen om de presentatie te kunnen bijwonen, en vooral: om op het eind ook weg te raken. Maar om de duurste Web analytics software ter wereld te kennen, daar moet je nu eenmaal wat voor over hebben...