Thursday, April 24, 2008

Showtime



Eergisteren moest ik twee presentaties geven. Eentje in de ochtend voor Siemens, en eentje in de namiddag voor KMO IT. Goed voor ongeveer anderhalf uur on stage. Ik doe dat graag, hoort ook bij mijn job. De laatste tijd ook meer en meer. Het was de vijfde presentatie op vier maanden tijd.

Bij KMO-IT mocht de keynote één uur duren, wat behoorlijk lang is om de aandacht van het publiek te behouden. Daarom kies ik ook meestal voor de guerillia-techniek. Ik heb zodanig veel slides dat het tempo strak blijft. Ik probeer er af en toe een grapje en cartoon tussen te smijten. Al is het altijd opmerkelijk hoe het publiek er verschillend op kan reageren.

Vaak zit het ook in kleine dingen zoals de zaalindeling. Siemens ging door in de zalen van Kinepolis te Gent (Decascoop). Prima akoestiek en groot scherm waardoor de foto's uit mijn Powerpoint meer dan supergroot werden geprojecteerd. Bij KMO IT in Flanders Expo, wat niet mis is. Mooie zaal, maar een tikkeltje te groot en teveel stoelen, 400 namelijk voor 280 inschrijvingen. In principe kon er een wand naar beneden om de zaal in twee te delen, maar daar waren de mensen van Flanders Expo niet op voorzien.