Friday, April 3, 2009

Beste Frederik

“Beste Frederik, Als wat je al doet opeens niet meer werkt, wat kan je dan doen?” Het was de wat vreemde aanhef van een e-mail die ik enkele dagen geleden in mijn mailbox ontving. Een mannelijke collega van me kreeg de mail ook, maar hij werd aangesproken als Heidi.

Het was een e-mail van Stichting Marketing. Ik werd uitgenodigd voor een seminarie van een of andere expertgroep. Het ging over de ‘Do’s & Don’ts rond B2B marketing in crisistijd’. Maar hij was dus niet voor mij, maar voor Frederik. En wat bij mijn collega toekwam, was dus voor ene Heidi bedoeld.

Hallo Stichting Marketing? ‘Er is inderdaad iets misgelopen met de adressenlijst zelf. Tijdens het ‘sort’ commando in Excel is de selectie niet correct ‘ge-expanded’’, zo las ik in het antwoord van de dame van Stichting Marketing. Al wilde ze me toch vooral geruststellen. ‘Dit is een éénmalig verschijnsel, met de database is er niets aan de hand. Je naamsgegevens zijn dus nog volledig correct voor toekomstige uitnodigingen.’

Echt gerustgesteld was ik niet. Want het betekende natuurlijk dat alle mensen die de mailing kregen, verkeerd waren aangesproken. Heidi dus ook. Net als Frederik. Net als ik, mijn collega en duizenden andere, niet? Maar op die vraag aan de dame heb ik geen antwoord meer gekregen.

Ach, lachen met een marketing organisatie die een flinke steek laat vallen. Het is natuurlijk makkelijk De beste stuurlui staan aan wal. Zo vind ik het ook grappig dat het voormalige tijdschrift van het BDMA, de vakorganisatie voor direct marketing, hier nog altijd arriveert op naam van iemand die al bijna vijf jaar geleden het bedrijf verliet.

Dat laatste is natuurlijk iets waar elke bladenmaker en marketeer mee zit. Ik heb ooit eens gehoord dat jaarlijks zowat 10 procent van de actieve bevolking van job verandert. Maar hoe hou je in godsnaam je databank up-to-date? Misschien eens vragen aan de expertgroep van Stichting Maketing. Hoe zij dat aanpakken. Ze hebben er binnenkort een seminarie over. Althans dat vertelde Frederik me toch.