Wednesday, April 15, 2009

Show me the money

Enkele weken was ik te gast op de Plugg-conferentie in Brussel. Waar ik altijd het meest naar uitkijk is de start-upsrally, waarbij twintig starters uit de technologiesector gedurende twee minuten hun project voorstellen. Waarna het publiek en een jury van investeerders bepaalt welke elevator pitch de beste was.

Sommigen richten zich in die twee minuten op de meest onbelangrijke technische details. Terwijl een ander een product komt voorstellen waarvan ik zeker weet da het al honderd keer bestaat. ‘Talk Business’, fluisterde de presentatrice tijdens de pauze nog. Want in crisistijd is het nu eenmaal van cruciaal belang om investeerders en publiek (lees: potentiële klanten) te overtuigen met een goed business plan.

Ik moest meteen denken aan het beroemde ‘Show me the Money’-fragment uit de film Jerry Maguire. Je hebt het ooit wel al eens gezien: hoofdrolspeler Tom Cruise moet aan de telefoon bewijzen hoe graag hij zijn klant wel wil houden en begint daarvoor op kantoor ongegeneerd te roepen. De film dateert uit 1996, dus lang vóór Cruise in opspraak kwam door zijn gedweep met Scientology en zijn vreemde huwelijk met Kathy Holmes. Echt bijzonder is hij niet, maar dat fragment wél.



Het is vandaag meer show me the money dan ooit. Bedrijven en starters moeten, net als Jerry hemel en aarde bewegen om klanten te behouden. En daarvoor moeten ze in business praten. Vooral dat laatste lukt niet altijd in IT. Veel te veel persberichten in mijn inbox blijven, net als heel wat van die start-ups, steken in technisch jargon en productinformatie. Iets wat mij als hoofdredacteur van een business IT-blad als Smart Business soms wel wat stoort.

O ja, nog vergeten: Jerry Maguire gaat over een gelijknamige sportmanager die ontslagen wordt, al zijn cliënten kwijt raakt en ook nog eens verlaten wordt door vriendin. Hij besluit voor zichzelf te beginnen samen met zijn collega. Om uiteindelijk, zoals je van Hollywood mag verwachten, alles goed te doen aflopen.