Friday, July 3, 2009

Joost mag het vergeten



Online tv-dienst Joost gooit de handdoek in de ring. Het model van een door advertenties ondersteund online videoplatform blijkt niet bestand tegen de crisis. Maar liefst zeventig van zijn negentig werknemers zouden het bedrijf moeten verlaten.

Joost was een hype toen het in 2007 werd gelanceerd. Het was namelijk bedacht door de makers van Kazaa en Skype. "De respons vanuit de industrie naar Joost toe is overweldigend geweest, zoals het kaliber van onze advertentiepartners aantoont", kraaide Nick Loria, senior vice-president global advertising toen nog. Vandaag weten we dus beter. Ik werd er persoonlijk nooit warm van.

In april begon Sony Pictures zijn content van de site te halen. Kort daarna bleek dat Joost zichzelf te koop aanbood bij kabel- en satellietaanbieders. Toen dat niet lukte was een grondige afslanking het enige resterende scenario.

Als tv-dienst geeft Joost de strijd met spelers als Youtube dus op. Het maakte dinsdag bekend dat het videoplatforms gaat bouwen voor onder meer kabel- en satellietaanbieders en mediabedrijven. Een traditionele ontsnappingsroute voor menig internet- of technologiebedrijf. If you can’t beat them, join them.