Wednesday, October 7, 2009

Het belang van het winkelmandje

Ruim twintig minuten heb ik op Antwerpen.be gezocht om de openingsuren te vinden van instantie waar ik dringend heen moest. Om uiteindelijk naar een centraal nummer te bellen en, na vijf minuten wachten, het antwoord te krijgen.

Bij sommige bedrijven, denk maar aan vliegmaatschappijen, is een goede informatievoorziening en reservatiemodule gewoon van levensbelang. Zij nemen wat dat betreft geen risico's. Zo werd onlangs een gebruiksvriendelijkheids audit uitgevoerd bij Jetairfly.com, waarna voor deze boekingssite de informatie-architectuur en opmaak aangepast.

Ook het nieuwe boekingsinstrument op KLM.com moest eenvoudiger. Van de mensen die via internet boeken, zoekt ruim 70 procent in eerste instantie op basis van de prijs van het ticket, bleek uit onderzoek. De gebruiker kan prijzen en data op een makkelijke wijze vergelijken. Niet alleen de vluchten op de aangegeven reisdata getoond. In hetzelfde scherm ziet u hoeveel u kunt besparen door bijvoorbeeld een dag eerder te gaan.

Met resultaat. De verkoop van tickets via KLM.com is sinds de vernieuwing van de website, zowat drie maanden geleden, met 50 procent toegenomen. Het aandeel bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot een boeking, steeg met 15 procent. Het belang van een duidelijk winkelmandje is cruciaal.