Sunday, November 23, 2008

Te gast bij de Zevende Dag



De Zevende Dag is een ideaal televisieprogramma om wakker te worden. En bovendien is het ook erg relevant qua nieuws en veelzijdig aan onderwerpen. De redactie is professioneel en sympathiek. En wat de meeste kijkers ook niet weten, is dat het is er op zondagochtend in De Foyer, naast de studio, altijd een gezellige bedoening is. Het is diezelfde Foyer waar ik ongeveer zeven jaar geleden mijn afscheidsreceptie heb gegeven als voormalig VRT-bediende op de IT-afdeling.

Vandaag had ik de eer om voor de derde keer te gast te zijn in het programma. De eerste keer in de 'zetels'. De vorige keer zat ik gewoon aan een tafel. Het ging over e-commerce en Caroline Van Steenberge van thecherryonthecake.com nam ook deel aan het gesprek. Ons interview was gepland om 12.27 uur, maar omdat het interview met Karel De Gucht wat uitliep, begonnen wij ook wat later. Naar mijn gevoel was het studiogesprek zo afgelopen.

Een samenvatting in enkele wetenswaardigheden (die al dan niet aan bod kwamen):

- In ons land wordt er jaarlijks voor zowat 1,2 miljard euro via internet verkocht.

- Van de 5 à 6 miljoen Belgen die regelmatig online gaat, heeft zowat de helft al eens gekocht.

- Meest verkocht zijn: boeken, dvd's, games, cd's, kledij & accessoires, tickets en reizen. Auto's, etenswaren en speelgoed doen het nog minder goed.

- Ons land telt iets meer dan 3000 e-shops en daar komen er elke werkdag vier bij.

- De meeste e-shops nemen klantvriendelijkheid ten harte. Maar het is een jonge industrie met de nodige kinderziektes. Klachten zijn er nog over lange levertijden of (zoals bij Fnac) een klantendienst op een 0900-nummer.