Monday, November 10, 2008

Waarom u maar beter geen restaurant kiest via Resto.be

Stel u gaat vanavond op restaurant, en krijgt daar een ondermaatse bediening en slechte maaltijd. Gelukkig kan u vandaag op sites als Resto.be, helemaal in de lijn van Web 2.0, uw mening kwijt. Althans dat dacht ik. Niet zo bij Resto.be. Waar negatieve beoordelingen simpelweg niet zijn toegestaan.

Op de drietalige website Resto.be, met informatie vinden over ruim 16.000 restaurants in ons land, kan iedereen een restaurant beoordelen. Zolang u maar minstens vijf op tien geeft. Minder is technisch onmogelijk. Een nogal aparte benadering van het concept ‘User generated content’, als u het mij vraagt. Dachten mijn proffen op de universiteit er indertijd ook maar zo over.

Kortom, ook al blijken de maaltijden en bediening nog zo ondermaats, geen enkel restaurant op Resto.be kan u dus een navenante puntenbeoordeling geven. Terwijl ik zou vermoeden dat er onder die 16.000 best wel eentje tussenzit dat echt niet deugt. Dan denk ik bijvoorbeeld aan mijn Chinees van enkele weken geleden, waar de currysaus volgens mij zuurder smaakte dan een modale citroen.

Een opmerkelijke keuze dus van Resto.be, waar de organisatoren in hun FAQ op de site geen woord over reppen. “Over het al dan niet plaatsen van publiek aangeboden teksten wordt geen correspondentie gevoerd”, lezen we. Ook onze mails naar Resto.be met vragen hierover bleven tot dusver onbeantwoord. Negatieve recensies worden steevast van de site gehaald.

Deze aanpak doet een beetje denken aan die van Truvo, het bedrijf achter de Gouden Gids. Bedrijven konden, bij de lancering van een nieuwe versie van die site, er toen namelijk zélf voor kiezen om de reviewfunctie’ op die Gouden Gids-site in zijn geheel uit te schakelen, als ze dat wensten. “Want het zou natuurlijk nogal vervelend zijn als een adverteerder naast zijn reclame allemaal negatieve commentaar ziet staan”, klonk het.

Of hoe ze niet allen bij Resto.be, maar ook bij Truvo, het begrip user generated content nogal apart interpreteren.

via ITPro