Friday, December 12, 2008

dEUS, Vorst Nationaal



Vorst Nationaal lijkt me voor een popgroep niet de meest dankbare stek om je optreden te verzorgen. Net zoals het gebouw midden in een woonwijk ligt, deel uitmaakt van een Colruyt, waardoor het in het pre-GSP-tijdperk haast onmogelijk te vinden was. Ik moest er vaak aan denken, toen ik gisterenavond naar het concert van dEUS reed. Een prima groep, dat wel, met een intussen al even indrukwekkende line-up aan nummers.

Helaas kwamen de meer brozere nummers minder goed tot hun recht in de koolmijn waar Vorst Nationaal af en toe op leek. Voor het minder bekende Serpentine (een nummer dat zanger Tom Barman naar eigen zeggen dertien jaar geleden op de keukentalfel schreef), viel het nog mee. Maar bij het wondermooie 'Nothing Really Ends' liep het mis. Hun huidige single 'Eternal Woman', en bekroonde clip (zie onder) werd donderdag gek genoeg zelfs niet gespeeld door dEUS. Woensdag naar verluidt wel, bij hun eerste concert in Vorst.

Neen, dan kwamen de robustere nummers als Suds & Soda, Roses en (vooral) 'Bad Timing' er donderdagavond veel beter door. Al bij al was het wel een mooi concert waarvan ik vooraf de setlist al min of meer kon samenstellen en beluisteren op imeem.com, een soort van online streaming iPod, die ik trouwens meer en meer gebruik.


Eternal Woman (from Vantage Point) - dEUS