Sunday, May 3, 2009

Mr. Proper op Google

"Wie er harde duiten voor veil heeft, koopt zich vandaag gewoon een kraaknet internetimago. Onder andere het Amerikaanse Reputation Defender en het Belgische Queromedia zien heil in deze groeimarkt." We lezen het in een artikel in Vacature van dit weekend. Journalist Nico Schoof contacteerde me ervoor, en ik duik er ergens in op.

De laatste maanden is online reputatiemanagement ook in België aan een opmars bezig. Bedrijven als Queromedia zien de dienst als een logisch uitvloeisel van hun oorspronkelijke dienstverlening, met name zoekmotoroptimalisatie. De afgelopen zes maanden stijgt het aantal aanvragen van bedrijfsleiders (persoonlijk of voor hun bedrijf) om hun virtueel imago op te poetsen. Een beetje het gevolg van de burgerjournalistiek, waardoor iedereen op het internet zomaar kan zeggen wat hij wil.

Queromedia biedt een standaardpakket van vijftig uur aan, tegen 125 euro per uur. Ze willen de 'slechte pers' over hun klant wegduwen ten voordele van bijvoorbeeld hun liefdadigheidswerk. Het bedrijf krijgt gemiddeld drie à vijf aanvragen van hoge profielen per maand.