Monday, July 21, 2008

Het jaar van het draadloze kantoor






Ruim zes op tien van de Belgische bedrijven, klein als groot, opteert voor draadloze netwerken via WiFi. Dat is een forse toename ten opzichte van vorig jaar. Toen maakte nog maar 49 procent van de bedrijven zelf gebruik van een draadloos netwerk. Bedrijven hebben hun aanvankelijk wantrouwen ten aanzien van deze technologie intussen dus helemaal afgegooid. Ook die reeks van andere mobiele datatechnologieën zoals GPRS, UMTS en HSDPA vindt duidelijk meer zijn weg naar de Belgische ondernemingen.

De forse opmars van het mobiele kantoor in ons land blijkt uit de jaarlijkse studie naar aanleiding van het ICT-jaarboek, een gemeenschappelijke uitgave van als Smart Business Strategies en IT Professional. Net zoals de vorige jaren coördineer ik het hele project. Het mobiele kantoor anno 2008 was ook al voer voor een ander artikel over 'de dood van het klassieke kantoor'.

Sunday, July 13, 2008

Belgium: land van bier en dure iPhones



Twee zaken waar ons land in de VS om bekend staat, zo leert me een vierdaagse trip naar Silicon Valley. Bier natuurlijk met de nakende overname van Anheuser-Busch (AB) door Inbev. Mijn taxichauffeur was wat verbaasd dat een bedrijf uit een prutsland zomaar een van de grootste Amerikaanse brands zou overnemen. Pas toen ik hem duidelijk maakte dat Inbev ook Braziliaans was, begon het te dagen. Oh now I see. Brazil. That's were the money comes from. EN toen volgende een bulderlach.

Bij de andere Europese IT-journalisten staan we eerder bekend om onze politieke toestand, en om onze dure IPhone. Een bericht dat door heel wat Amerikaanse media werd overgenomen met titels als 'Belgium: Land of the most expensive iPhones'.

Update 15/07: Vandaag brengt CNN een poll: Would you stop drinking Budweiser if a Belgian company owned it? 21 procent van de Amerikanen zegt 'Ja'. Voorlopig toch. België boven op CNN, vermits het ontslag van Yves Leterme zopas de homepagina sierde.

Wednesday, July 2, 2008

Hoe Daisy Van Cauwenbergh zich verslikt in Web 2.0

Tell the truth, tell it all, tell it early and do it yourself’. De oneliner is zo beroemd omdat hij eigenlijk alles weergeeft waar het in crisiscommunicatie om draait. Al blijkt het in de praktijk voor velen verdomd moeilijk om deze raad te volgen. Dat was voor ex-Miss België Daisy Van Cauwenbergh, en haar echtgenoot, niet anders.

CSS en Telco, de twee Zaventemse ICT-bedrijven van de man van Van Cauwenbergh, stonden op het punt de boeken neer te leggen. De ex-Miss contacteerde naar aanleiding van het nakende failissement dan maar zelf alle media. Met, zo las ik in een krant, de uitdrukkelijke vermelding dat ze beschikbaar was voor interviews. De aanval is de beste verdediging.

Die communicatie-aanpak leek op het eerste zicht nog best verstandig. Al draaide het in de praktijk anders uit. Echtgenoot Huub Fijen kwam op het televisiejournaal bijvoorbeeld wel in beeld, maar zei eigenlijk niets. Terwijl net hij in het oog van de storm stond.

Vervelender was dat, naar aanleiding van de berichtgeving van IT Professional, steeds meer reacties opdoken van lezers, vaak ex-medewerkers en –werknemers. En die user generation liet duidelijk een andere waarheid horen, dan die van Daisy. Er kwamen details naar boven over facturen voor niet-geleverde prestaties, waarmee geld uit CSS en Telco werd weggezogen. Bij Fijen, die beticht werd van gesjoemel, zou een zware verantwoordelijkheid rusten. Allemaal signalen die door de mainstream media gretig werden overgenomen.

Via IT Professional.be

Sunday, June 22, 2008

Het goud in onze gsm

In België zit naar schatting 1.300 ton aan afgedankte gsm's in schuiven en lades. Goed voor een totale waarde van 12,5 miljoen euro aan zilver, goud, palladium en koper. Allemaal edelmetalen die in deze categorie van 'verloren' gsm's vervat zitten en door recyclage zouden kunnen worden gerecupereerd.

Vooral het kostbare goud blijkt in dit bedrag het hoogste aandeel te hebben: ruim 8 miljoen euro die ergens onder het stof zit. Naarmate de marktprijs voor edele metalen verder blijft stijgen, wordt uw oude gsm dus in feite ook meer waard.

De cijfers komen uit een onderzoek van de Duitse universiteit in Wuppertal en het Belgische Umicore, een van de marktleiders in recyclage van elektronisch afval, die voor mij de berekening maakte. Nieuw waren ze niet maar mijn bericht werd opgepikt door Belga waardoor meteen dat de helft van de Vlaamse media het her en der bracht.

Bron: Smart Business Strategies/Tijd

Friday, June 20, 2008

Showtime (VIP)







Er zijn twee soorten publiek. Zij die zitten, en zij die staan. Op het Combell VIP feest waren het er die recht stonden, en het waren er veel. Drie of vierhonderd, denk ik. Als spreker is dat een hele uitdaging om die geboeid, en dus stil te krijgen. Ik trachtte het luchtig én er vaart in te houden. Dat is me grotendeels gelukt, denk ik. Dat leer ik uit de vele reacties erna. Al zou ik volgende keer mijn presentatie iets korter houden en nog minder IT. Maar dat zien we dan wel.

Saturday, June 7, 2008

Wat als de reünies zijn opgebruikt?

Vandaag speelt The Police op TW Classic, met in hun voorprogramma Iggy Pop & Stooges, en The Scabs, ook al aan een heropstanding bezig. Soulsister is zo'n andere reünie. De reünie van The Police, het concert waar ikzelf enkele maanden geleden in het Antwerpse Sportpaleis op uitnodiging aanwezig was, af bracht bijna een kwart miljard euro in het laatje, zo las ik onlangs in De Tijd. Meteen de meest succesvolle tournee aller tijden. De groep verdiende vorig jaar minder dan 10 procent aan cd-verkoop.

Zolang er groepen splitten, zitten concertpromotoren er achter aan. De meesten plooien na verloop van tijd en zetten de grootste ruzies opzij voor gemakkelijke cash. Maar sinds een jaar of drie gaat het hard. The Pixies trokken bij hun reünie ironisch genoeg bijvoorbeeld meer volk dan in hun zogenaamde topjaren.

Artiesten hopen met de lucratieve optredens de door internetdownloads teruglopende cd-verkoop te compenseren. En (de intussen al vaak grijsharige) fans willen nog een keer de hits uit hun jeugd horen. Dat dergelijke optredens een veredelde 'greatest hits' concertje zijn, wordt al snel vergeten. En wat ik me vooral afvraag: wie zijn de headliners van morgen, als elke oude groep herenigd is en de reünies zijn opgebruikt?