Friday, December 7, 2007

Hoe de Gouden Gids 'user generated content' nogal losjes interpreteert

Bij de Gouden Gids hebben ze niks begrepen van Web 2.0.

Maar laat ik bij het begin beginnen. Sinds kort kan je als surfer een oordeel nalaten over elke handelaar die zich in de Gouden Gids bevindt. Dat kan in geschreven vorm, of gewoon door sterren toe te kennen.

Fantastisch, denk ik dan spontaan. Eindelijk kunnen we onze gal spuwen over dat flut-restaurant op de hoek of over die autogarage waar je je blauw betaalt om je olie te laten verversen.

Maar er is een addertje onder het gras. Zo kunnen bedrijven er namelijk voor kiezen om die review-functie uit te schakelen als ze dat wensen. ’Want het zou natuurlijk nogal vervelend zijn als een adverteerder naast zijn reclameboodschap allemaal negatieve commentaar ziet staan’, verdedigde de communication manager van Truvo zich toen ik hem enkele dagen geleden aan de telefoon had.

Kortom, bij Truvo interpreteren ze het begrip 'user-generated content' dus op een nogal losse manier. Want zolang je geen bedrijf (lees: adverteerder) tegen de borst stoot, mag je blijkbaar wel een mening ventileren als bezoeker van de site.

Toen ik dat wat later ook insinueerde, belde een duidelijk geïrriteerde Truvo-woordvoerder me terug. En hij was, om eens een cliché te gebruiken, 'not amused' met mijn bedenking. Al vermoed ik dat sommige bloggers mijn mening delen.

Trouwens: eigenlijk een best vreemde reactie van zo'n woordvoerder. Eerst in een aankondiging de mening van de gebruikers van goudengids.be centraal stellen en roemen. Om enkele dagen later een journalist aan de telefoon zowat uit te kafferen als hij een tegenstrijdige opinie laat blijken.

Als je het mij vraagt zijn ze daar bij de Gouden Gids 'niet goed bezig'. Maar dat is dan weer een ander cliché.

(zie ook op IT Professional)