Wednesday, December 26, 2007

'Oordeel aub niet op wat u vanavond gezien heeft'

Ik heb als journalist al een aantal productdemo’s mogen meemaken. Soms gaat er iets grondig mis. Heel soms draait zo’n demo op een sisser uit.

Ik herinner mij bijvoorbeeld een presentatie van het toenmalige Scansoft over spraaktechnologie, sowieso al een risicocategorie. De getoonde toepassing deed toen zowat alles, behalve waar ze voor bedoeld was. Er staat mij ook een CRM-demo van Siebel voor de geest, waarbij de demo-pc crashtte en voor de zowat vijfduizend klanten op de user conference letterlijk het licht uitging.

Eveneens hilarisch was een demo in de gebouwen van PWC. De naam van het bedrijf dat de demonstratie deed, herinner ik me zelfs al niet meer (ik denk dat het om het al eveneens voormalige Evisor ging). Maar ik weet nog wel dat men over het hoofd had gezien dat er in de gebouwen van PWC indertijd geen behoorlijke gsm coverage aanwezig was om de toepassing te tonen. Helaas moest Evisor dat toen pas tijdens die demo ondervinden.

Vorige donderdagavond was het weer van dat. Ik had een persbericht gekregen van Daronet. Bij zo’n naam denk ik spontaan aan de yoghurt die mijn zoontje van vijf opslokt tijdens zijn ontbijt. Maar het bleek om een Israëlisch bedrijf te gaan dat KMO's een hosted web content management (WCM) toepassing aanbiedt. "Een gepersonaliseerde website in een half uur", stond uitdagend op het persbericht. Waarna ik, die toch net de laatste hand legde aan een contentmanagementdossier voor Smart Business Strategies, toch even de proef op de som wilde nemen.

U kan het al raden: ook deze demo ging de mist in. Of beter: we kwamen er zelfs niet aan toe. Het begon nochtans mooi met een eigen website die de Daronet-manager voor ons had voorbereid. Maar de server, die voorlopig ook nog in Israël staat, was zo traag dat ik eigenlijk een half uur heb zitten wachten tot het WCM opstartte. Wat overigens niet gebeurde. Aan personaliseren zijn we dus al helemaal niet toegekomen.

"Mijnheer Visterin, oordeel aub niet op wat u vanavond gezien heeft", smeekte de Daronet-manager toen ik afscheid nam aan de telefoon. Waarna ik hem vriendelijk antwoordde dat ik "geen lelijke dingen ging schrijven". Of toch niet al te lelijke.

De dag nadien belde hij me terug om fier te melden dat het systeem terug helemaal ‘up and running’ was, en of ik toch niet eens wilde proberen om in te loggen. Ik heb hem op het hart gedrukt dat ik dat nog zal doen. Ik geloof hem graag, maar helaas is het er tot dusver nog niet van gekomen. Eerst moest dat dossier voor Smart Business Strategies de deur uit.

Deze blog verscheen eerder al in een gelijkaardige versie op blog van IT Professional. Het bewuste dossier kan u overigens gratis (en na registratie) downloaden op de site van Smart Business Strategies.