Sunday, December 23, 2007

'Rebranding missers' van 2007: een top 3

SN Brussel Airlines gewoon Brussels Airlines en Creyf’s gaat sinds kort door het leven als Start People. De laatste jaren wijzigden nog nooit zoveel organisaties hun naam. Met zo’n bedrijfsnaam is het net als met uw diensten of producten: zich onderscheiden blijft de boodschap.

Omat ik nu eenmaal tegendraads ben van nature, breng ik in de blog de top drie van minst geslaagde nieuwe bedrijfsnamen

1.) Mensura. De naam Mensura, die op de site van deze welzijnsgroep over maar liefst één volle pagina wordt toegelicht, kan met een beetje slechte in de hoek van het potjeslatijn worden geplaatst. Ik herinner me dat ik Thierry Cattoir van branding bureau Remarkable er geweldig mee moet hebben beledigd, toen ik hem ooit tijdens een interview vertelde dat deze nieuwe naam een absolute misser vond. Toen bleek dat Cattoir de naam helemaal zelf had bedacht...

2.) Infrax. Infrax werd in de zomer van 2006 opgericht door de drie zuivere opdrachthoudende verenigingen Interelectra, Iveg en WVEM. Pas later werd de naam ook echt aande man gebracht. Als ik Infrax hoor, denk ik in eerste instantie aan een erge (hart)aandoening dan aan nutsbedrijven.

3.) Truvo. Truvo is de nieuwe naam van Promedia. Het bedrijf probeert met deze naam het digitale tijdperk binnen te treden en weg te raken van het beeld van die man die bij mij thuis aan de deur zo'n veel te dik boek komt afgeven.

Toch even situeren: niet alle naamswijzingingen dateren zich in 2007, al werden ze wel vaak dit jaar in de verf gezet. Bovendien draait niet elke naamswijziging (ook niet die in deze lijst) nefast uit. Ik herinner we dat we tien jaar geleden ook zuchtend de naam Canvas weglachten. Vandaag kijkt iedereen naar Canvas.